• Wij gaan voor kwaliteit

    Mooie dingen maken door te recyclen

    Om de kwaliteit van onze racefietsen te waarborgen, worden alle fietsen, voor aanschaf, aan een deskundig oog onderworpen. Wij controleren op deuken, breuken en roest, beoordelen de wielen grondig maar kijken bovenal kritisch naar het gehele plaatje. Bij iedere potentiële fiets stellen we de vraag: “is dit dé fiets waar Mister Vélo toegevoegde waarde kan leveren”? Alleen zo kunnen we de kwaliteit garanderen en doen we waar wij achter staan: Mooie dingen maken door te recyclen.

    Duurzaamheid

    Wanneer de basis van de fiets is goedgekeurd, worden alle onderdelen verwijderd. Ook de vork en trapas krijgen een onderhoudsbeurt. Nieuw vet, kogellagers en opnieuw afstellen behoren tot dit proces. In de daarop volgende stap, worden de losse onderdelen gereinigd en gepolijst. Omdat we putten uit een grote voorraad reserve onderdelen, worden de delen die teveel beschadigd of verroest zijn, vervangen. Zo houden we het proces duurzaam en behoudt de fiets zijn originele karakter.

    Originaliteit

    Naast duurzaamheid is originaliteit een van onze speerpunten. We hechten er aan om onze fietsen zo authentiek mogelijk te houden. Door in de historie van de betreffende racefiets te duiken en oude brochures te raadplegen, wijken we vrijwel nooit af van de lijn die de bouwer destijds voor ogen had. Maar vind je bij ons dan nooit een exemplaar die afwijkt van zijn originaliteit? Ja, uiteraard! We bouwen regelmatig op aanvraag, maken single speeds of gebruiken meer moderne onderdelen als de klant daar om vraagt. Maar de fietsen die in ons atelier staan, aan de Peizerweg in Groningen, zijn origineel en al helemaal niet overgespoten. De lak en transfers zijn in ieder geval altijd 100% origineel.

    Kwaliteit

    Wanneer een fiets volledig is gedemonteerd, de onderdelen gepolijst en de krasjes op het frame zijn weggewerkt, begint het opbouwproces. De uitgestalde onderdelen worden ingevet en teruggeplaatst op het frame. Dit gebeurt met de nodige precisie en nauwkeurigheid zodat er het einde geen verrassingen te wachten staan. Dus geen haperende kabels, kromme derailleurs en of uitvalpadden, overslaande kettingen of nog erger wielen met grote slagen erin. Kortom: het oog voor derail is voor ons en onze klanten van groot belang.

    Perfectie

    Na een aantal uren noeste arbeid (reinigen, polijsten, wielen richten en krassen verwijderen), begint het opgebouwde frame vaak al aardig op een racefiets te lijken. Het is dan tijd om de kabels en het stuurlint aan te brengen. Om de kabels goed te laten functioneren, is het belangrijk dat er geen vouwen in zitten, dat de binnenkabels zijn ingevet en de bochten in de kabels niet te hoekig zijn aangelegd. Ook hieraan wordt door ons veel aandacht besteed. Een stagnerende achterrem is een veel voorkomend en uiterst vervelend feit. En uiteraard gaan de kabels altijd over het stuur!

    'The finishing touch'

    Het stuurlint wordt als laatste onderdeel gewikkeld. Dit vergt een bepaalde behendigheid maar door dit langzaam en nauwkeurig te doen, is het eindresultaat hetgeen de fiets écht afmaakt. Na het afstellen van de voor- en achterderailleur, het smeren van de ketting, is de racefiets klaar voor gebruik en wordt het aan de winkelvoorraad toegevoegd. Het resultaat: een racefiets van meer dan 40 jaar oud in bijna nieuwstaat... als dat niet duurzaam ondernemen is.

nl_NL_formal
× Waarmee kunnen wij je helpen?