Information

Mister Vélo gaat voor kwaliteit

Mooie dingen maken door te recyclen

Om aan de kwaliteitsnormen van onze racefietsen te voldoen, worden alle fietsen voor aankoop onderworpen aan een deskundig oog. Wij controleren altijd op deuken, breuken en roest, beoordelen deze grondig maar kijken vooral kritisch naar de gehele fiets. Elke keer vragen we ons af: “is dit de potentieel project waarmee we positieve resultaten kunnen leveren”? Alleen zo kunnen we kwaliteit garanderen en doen waar we voor staan: “mooie dingen maken door te recyclen”.

Duurzaamheid

Als de hele racefiets is goedgekeurd, worden alle onderdelen verwijderd. Ook de voorvork en trapas worden geserviced. Nieuw vet, kogellagers en afstellingen maken deel uit van dit proces. In de volgende stap worden de afzonderlijke onderdelen gereinigd en gepolijst. Omdat we een grote voorraad reserveonderdelen hebben, kunnen we de onderdelen die te beschadigd zijn, gemakkelijk vervangen. Zo houden we het proces duurzaam en behoudt de fiets zijn oorspronkelijke karakter.

Originaliteit

Naast duurzaamheid is originaliteit een van onze waarden. We doen er alles aan om onze fietsen zo authentiek mogelijk te houden. Door het erfgoed van een specifieke racefiets te onderzoeken en oude brochures te raadplegen, wijken we bijna nooit af van de lijn van de oorspronkelijke ontwerper. Maar zullen we in onze winkel nooit fietsen verkopen die afwijken van de originaliteit? Ja, natuurlijk doen we dat! We bouwen regelmatig op aanvraag, maken enkele snelheden of gebruiken modernere onderdelen als de klant daarom vraagt. Maar de fietsen in onze werkplaats, aan de Peizerweg in Groningen, zijn origineel en zeker niet overgespoten. De verf en transfers zijn in ieder geval altijd 100% authentiek.

Kwaliteit

Als een fiets helemaal uit elkaar is gehaald, de onderdelen zijn gepolijst en de krassen op het frame zijn verwijderd, begint het bouwproces. De gecleande onderdelen worden ingevet en teruggeplaatst op het frame. Dit gebeurt met de nodige precisie en nauwkeurigheid zodat er uiteindelijk geen verassingen zijn. Dus geen haperende kabels, kromme derailleurs en/of uitvalpatten, overslaande kettingen of erger wielen met flinke deuken. Kortom: oog voor detail is voor ons en onze klanten van groot belang.

Perfectie

Na een paar uur noeste arbeid (reinigen, polijsten, wielen rechtzetten en krassen verwijderen) begint het opgebouwde frame er vaak weer als een racefiets uit te zien. Dan is het tijd om ook de kabels en het stuurlint te monteren. Om de kabels goed te laten functioneren, is het belangrijk dat de kabels niet gebarsten zijn, dat de binnenkabels ingevet zijn en dat de buitenkabels niet geknikt zijn. Een haperende achterrem komt veel voor en is buitengewoon vervelend. Uiteraard leggen we de kabels altijd over het stuur!

‘The finishing touch’

Het omwikkelen van het stuurlint is het laatste deel van het proces. Dit vereist een zekere mate van behendigheid, maar door dit langzaam en nauwkeurig te doen, is het eindresultaat wat de fiets echt afmaakt. Na het afstellen van de voor- en achterderailleur, het smeren van de ketting is de racefiets rijklaar en komt hij bij de andere fietsen in de winkel aan de Peizerweg. Het resultaat: een racefiets van meer dan 40 jaar oud in bijna nieuwstaat… duurzaam toch?!

Reparatie? Wij halen je fiets!
× chat